התייקרות מחירי הליסינג בתחילת 2009, ההתקדמות ברפורמת המס על רכבי ליסינג, הוזלת מחירי הדלק והעלייה הצפויה בפיטורי עובדים במשק - כל אלה יוצרים מגמה ברורה של חזרה לאחזקת רכבים פרטיים. פירוש הדבר שחלק ניכר מאתנו יחזרו בקרוב להיות קציני הרכב של עצמם.
ירידה במחירי הדלק והביטוח
אחד הגורמים העיקריים שעתידים להשפיע על מגמת המעבר לרכב בבעלות פרטית הוא עלות האחזקה החודשית של הרכב. מתחשיב שביצעה חברת "חשב מערכות מידע" עבור "כלכליסט" בדצמבר 2008, עולה כי אחזקה חודשית של הרכב עתידה לרדת ב-2009 בשיעור ניכר. לדוגמה: עלות אחזקתה החודשית של מכונית משפחתית בעלת מנוע 1.6 צפויה לרדת בינואר 2009 מ?2,608 שקל ל?2,441 שקל. ירידה זו נובעת בעיקר מהפחתה בשיעור של 25% במחירי הדלק ומירידה במחירי הביטוח. מסקנת התחשיב הייתה, כי אחזקת רכב ליסינג שעלותו החודשית גבוהה מ-2,700 שקל תהיה יקרה יותר מאחזקת רכב פרטי בשנת 2009.
כמה יעלה לנו רכב הליסינג?
גורם נוסף שמשפיע על המעבר לאחזקת רכב פרטי הנו שאלת הכדאיות של קבלת רכב ליסינג עבור העובד. עלות הרכב הצמוד מורכבת משני מרכיבים עיקריים: העלות לעובד (- סעיף שווי השימוש בתלוש המשכורת) והעלות למעסיק (העלות החודשית של החכרת הרכב). שווי השימוש המשיך לעלות בינואר 09 מ-1,570 שקל ל-1,860 שקל למכונית מקבוצה 2. באשר לעלות הרכב - גם היא כבר עלתה בתחילת 2009 בשיעור של כ-15%, וזאת בשל קשיי המימון של חברות הליסינג בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.
צניחה - במכירות לשוק הליסינג,
ירידה מתונה - במכירות לקהל הפרטי
נתונים המחזקים את התאוריה שהוצעה לעיל ניתן לקרוא בפרסום של דניאל שמיל ב-"The Marker" מ-16.12.08 . שמיל מפרסם במאמרו את התחזית של "הד-און", משרד לייעוץ כלכלי ליבואני רכב וחברות ליסינג, לפיה שוק הרכב הישראלי יקטן ב-2009 ב-35%, כאשר השנה תסתיים עם 128 אלף מכירות כלי רכב, לעומת כ-195 אלף ב-2008. התחזית היא גם לירידה של 50% במכירות כלי הרכב לשוק הליסינג, לעומת ירידה מתונה בהרבה, של 10%, במכירות הרכב לקהל הפרטי. משמעות הדבר היא מהפך בשוק הרכב בישראל: אם ב-2008 התפלגות המכירות היא 62% לליסינג ו-38% בלבד ללקוחות פרטיים, הרי שב-2009 התמונה מתהפכת וההתפלגות צפויה להיות: 53% לשוק הפרטי ו-47% לליסינג והשכרה. לראשונה זה כמה שנים חוזר מרכז הכובד אל השוק הפרטי.
ביטול עסקות ליסינג בשיעור של 10%
לפי הערכת "הד-און", ציי הרכב בליסינג מונים כיום כ-200 אלף מכוניות. מתוכן, 20 אלף עסקות יבוטלו ב-2009 (על רקע של פיטורי אלפי עובדים וצמצום תנאים של מועסקים). ב-60 אלף עסקות תסתיים תקופת החכירה, אך רק ב-60% מהן תוחלף המכונית באחרת. ב-40% הנותרים (24 אלף עסקות) יתארכו עסקות הליסינג, או יתבצעו עסקות ליסינג על מכוניות משומשות (מוחזרות).
שוק היד השנייה
המצב בשוק היד השנייה פחות ברור. "מצד אחד יש עודף היצע עצום", אומרת בן-צבי מ"הד-און", "ומצד שני יהיה גידול מסוים בביקוש, אבל קשה להעריך איפה זה ייחתך".
דרוש קצין רכב - לתחזוקת רכב פרטי:
מהסקירה שלעיל אנו מבינים, כי מי שטרם עשה היכרות או רענון של מושגים כדוגמת: "טיפול 10,000", "טיפול קטן", "טיפול גדול", "מוסך מורשה", "מוסך יבואן", "ספר טיפולים לרכב", "שיפורי רכב" וכיו"ב - כדאי שיעשה זאת ויפה שעה אחת קודם.
ירידה במחירי הדלק והביטוח
אחד הגורמים העיקריים שעתידים להשפיע על מגמת המעבר לרכב בבעלות פרטית הוא עלות האחזקה החודשית של הרכב. מתחשיב שביצעה חברת "חשב מערכות מידע" עבור "כלכליסט" בדצמבר 2008, עולה כי אחזקה חודשית של הרכב עתידה לרדת ב-2009 בשיעור ניכר. לדוגמה: עלות אחזקתה החודשית של מכונית משפחתית בעלת מנוע 1.6 צפויה לרדת בינואר 2009 מ?2,608 שקל ל?2,441 שקל. ירידה זו נובעת בעיקר מהפחתה בשיעור של 25% במחירי הדלק ומירידה במחירי הביטוח. מסקנת התחשיב הייתה, כי אחזקת רכב ליסינג שעלותו החודשית גבוהה מ-2,700 שקל תהיה יקרה יותר מאחזקת רכב פרטי בשנת 2009.
כמה יעלה לנו רכב הליסינג?
גורם נוסף שמשפיע על המעבר לאחזקת רכב פרטי הנו שאלת הכדאיות של קבלת רכב ליסינג עבור העובד. עלות הרכב הצמוד מורכבת משני מרכיבים עיקריים: העלות לעובד (- סעיף שווי השימוש בתלוש המשכורת) והעלות למעסיק (העלות החודשית של החכרת הרכב). שווי השימוש המשיך לעלות בינואר 09 מ-1,570 שקל ל-1,860 שקל למכונית מקבוצה 2. באשר לעלות הרכב - גם היא כבר עלתה בתחילת 2009 בשיעור של כ-15%, וזאת בשל קשיי המימון של חברות הליסינג בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.
צניחה - במכירות לשוק הליסינג,
ירידה מתונה - במכירות לקהל הפרטי
נתונים המחזקים את התאוריה שהוצעה לעיל ניתן לקרוא בפרסום של דניאל שמיל ב-"The Marker" מ-16.12.08 . שמיל מפרסם במאמרו את התחזית של "הד-און", משרד לייעוץ כלכלי ליבואני רכב וחברות ליסינג, לפיה שוק הרכב הישראלי יקטן ב-2009 ב-35%, כאשר השנה תסתיים עם 128 אלף מכירות כלי רכב, לעומת כ-195 אלף ב-2008. התחזית היא גם לירידה של 50% במכירות כלי הרכב לשוק הליסינג, לעומת ירידה מתונה בהרבה, של 10%, במכירות הרכב לקהל הפרטי. משמעות הדבר היא מהפך בשוק הרכב בישראל: אם ב-2008 התפלגות המכירות היא 62% לליסינג ו-38% בלבד ללקוחות פרטיים, הרי שב-2009 התמונה מתהפכת וההתפלגות צפויה להיות: 53% לשוק הפרטי ו-47% לליסינג והשכרה. לראשונה זה כמה שנים חוזר מרכז הכובד אל השוק הפרטי.
ביטול עסקות ליסינג בשיעור של 10%
לפי הערכת "הד-און", ציי הרכב בליסינג מונים כיום כ-200 אלף מכוניות. מתוכן, 20 אלף עסקות יבוטלו ב-2009 (על רקע של פיטורי אלפי עובדים וצמצום תנאים של מועסקים). ב-60 אלף עסקות תסתיים תקופת החכירה, אך רק ב-60% מהן תוחלף המכונית באחרת. ב-40% הנותרים (24 אלף עסקות) יתארכו עסקות הליסינג, או יתבצעו עסקות ליסינג על מכוניות משומשות (מוחזרות).
שוק היד השנייה
המצב בשוק היד השנייה פחות ברור. "מצד אחד יש עודף היצע עצום", אומרת בן-צבי מ"הד-און", "ומצד שני יהיה גידול מסוים בביקוש, אבל קשה להעריך איפה זה ייחתך".
דרוש קצין רכב - לתחזוקת רכב פרטי:
מהסקירה שלעיל אנו מבינים, כי מי שטרם עשה היכרות או רענון של מושגים כדוגמת: "טיפול 10,000", "טיפול קטן", "טיפול גדול", "מוסך מורשה", "מוסך יבואן", "ספר טיפולים לרכב", "שיפורי רכב" וכיו"ב - כדאי שיעשה זאת ויפה שעה אחת קודם.
איילת ברלה
http://Tipul-larehev.501.co.il
http://Tipul-larehev.501.co.il